24 Mart 2015 Salı

e- Öğrenme Tasarımı Devamı -Ödev 4


Hafta 04: e-Öğrenme Dersi Tasarımı (Öğretim, medya, değerlendirme ve dağıtım stratejileri tanımlanması)

Açıklama
Bu hafta (18 Mart 2015 haftası) öğretim yöntemleri, dağıtım stratejisi, değerlendirme stratejisi konuları üzerinde duracağım. Bu doğrultuda, belirtilen konu özetini hazırlarken, ders kaynağımız olan aşağıdaki kaynaktan faydalandım.


Tasarım sürecinin ilk iki basamağı olan, öğrenme çıktıları süreci ve derslerin dizilimi süreçlerine daha önce değinilmişti. Bu hafta öğretim yöntemleri, dağıtım stratejisi, değerlendirme stratejisi konularına değineceğiz.

 

2. TASARIM

2.1. Öğrenme Çıktıları

2.2. Derslerin Dizilimi

2.3. Öğretim Stratejilerini Belirleme

       Dersin içeriği belirlendikten sonra, geliştirme aşamasına geçmeden önce,   bilginin öğrenenlere hangi yöntemle ulaştırılabileceğine karar verilmelidir. Bu aşamanın nasıl yapılacağına karar verildiğinde, dersin genel tasarımı şekillenmiş olacaktır.

       Bir e- öğrenme dersinin tasarımı, aşağıdaki üç öğrenme metodunun karışımını içermektedir.

a)    Açıklayıcı Yöntem:

 

    Açıklayıcı yöntemin temelinde öğrenenin, okuması, dinlemesi ve gözlemlemesi vardır. Öğretim görevlisi, belli bir konuyla ilgili bilgiyi sunar ve daha sonra, öğrenenlerin bilgiyi hatırlama ve anlama düzeylerini değerlendirme için, öğrenenlere testler veya alıştırmalar verilir. Öğretici yöntem, genellikle bir konuda uygulama ve daha karmaşık basamaklara geçmeden önce, bir programa uyum süreci için veya temel bilgi aşamasında kullanılır.

 

Açıklayıcı yöntemde bilgiyi sunabilmek için sunumlar ( interaktif etkinliği olmayan yazılı metinler veya PowerPoint sunumları),

 

Örnek olay çalışmaları (konuyla ilgili gerçek ve önemli örnek olaylar)

 

Çalışılmış örnekler ( konuyla ilgili yapılan yorumlar ve sunula teoriler)

 

Demonstration ( bir ödevin nasıl yapılacağı ile ilgili açıklamalar)

 

 

 

b)    Uygulamalı Yöntem:

 

     Uygulamalı yöntem öğrenenlere bilgiyi sunmak yerine öğrenenlerin öğrenme sürecinde aktif olmalarını içermektedir. Öğrenenleri yönlendirmek ve dönüt vermek için bir rehberin bulunması olabilir. Uygulama olarak farklı yöntemler ve etkinlikler kullanılabilir. Örneğin;

 

·         Gösterip yaptırma yöntemi,

·         Etkileşimli e- öğrenmeler,

·         Sanal sınıf uygulamaları,

·         İş yardımı( sorunlara anında cevap vererek, çözüm bulma),

·         Örnek olay temelli ya da senaryo temelli yöntem (öğrenenlerin belli bir alanda bilişsel becerilerini geliştirmek ),

·         Rol yapma (kişiler arası ilişkileri geliştirmek için kullanılabilir. E- öğrenmede ise tartışma forumları üzerinden rol yapma etkinlikleri gerçekleştirilebilir.),

·         Sembolik simülasyonlar ve gerçekliği olan oyunlar (karmaşık sistemlerin bilimsel olarak anlaşılmasını gerçekleştirmek için),

·         Yönlendirilmiş araştırma( Bir rehberin online yönlendirmeleriyle araştırma yapma),

·         Proje çalışması (Bir rehberin e-öğrenme ortamlarında yönlendirmesiyle, öğrenenin belirli bir alanda proje oluşturmasının sağlanması).

 

c)    İşbirlikçi Yöntem

 

     İşbirlikçi yöntem öğrenenlerin birbirleriyle ve öğretim sorumlularıyla diyalog ve tartışma ortamlarını paylaşarak bilgi paylaşımı esasına dayanır. Sosyal yapılandırmacı ve işbirlikçi esasları uygulayarak öğrenme yaşantılarına sosyal boyut kazandırırlar. Öğrenenler bir tartışma arkadaş edinme ve kişisel geri dönüt edinme imkânı bulurlar.

 

Uygulamada farklı yöntemler ve etkinlikler kullanılabilir. Örneğin,

 

·         Online yönlendirilmiş tartışmalar

·         İşbirlikçi çalışmalar

·         Akran bilgi alışverişi ve öğrenmesi

 

     2.4. Dağıtım Stratejilerinin Belirlenmesi:

            Dağıtım stratejileri belirlenirken, öğrenenle ilgili etkenler, kullanılacak teknoloji             ile ilgili etkenler ve organizasyon ile ilgili etkenler dikkate alınmalıdır.

·         Öğrenenlerin, dağıtım kanalına ulaşma imkânları, e- öğrenme ortamını kullanmaya yönelik teknik bilgi düzeyleri ve öğrenmeye ayırabilecekleri zaman dikkate alınmalıdır.

·         Öğrenenlerin teknik imkanlarının online çalışmaya ne derece imkan verdiği, bulundukları ortamda internet bağlantı durumları ve eğer sürekli internet bağlantıları yoksa offline öğrenme imkanlarının gerçekleştirilmesi göz önünde bulundurulmalıdır.

·         Organizasyon ile ilgili olarak, ayrılması gereken zaman ve bütçe göz önünde bulundurulmalıdır. Bazı online etkinlikler daha fazla zaman veya daha fazla bütçe gerektirebilir.

·          

2.5.Değerlendirme Stratejilerinin Belirlenmesi:

      E- öğrenme dersi için diğer önemli belirleyici değerlendirme stratejisidir.     Değerlendirme stratejimizi tasarım aşamasında belirlemek çok önemlidir.,

·         Öncelikle; değerlendirmenin amacını belirlemeliyiz. Değerlendirme dersi uygulamadan önce geliştirmeye yönelik bir nitelik değerlendirmesi olabilir.

·         Daha sonra; Öğrenenin gelişim sürecine veya sertifikasyon sağlamaya yönelik değerlendirme mi yapacağız buna karar vermeliyiz. Bu tür bir değerlendirme derse ilişkin yapacağımız değerlendirme testine etki edecektir.

·         Son olarak, değerlendirme testlerimizi tasarımın en başında belirlemeliyiz ve her üniteden sonra uygulanabilecek testlere karar vermeliyiz.

 

e-ÖĞRENME UYGULAMA PROJESİ (2)

 

3. Öğretim Stratejilerini Belirleme:    Öğrenenlere, öncelikle her haftanın konusuyla ilgili, resimli ve kısa yazılar içeren yazılı dokümanlar ve PowerPoint sunuları gönderilecektir. Daha sonra öğrencilerin, burada gördükleri ve aşinalık kazandıkları konuyla ilgili ses, şarkı ve animasyon dosyaları web sitesine yüklenecektir. Öğrenciler, uygun olduklarında bu dosyalara ulaşarak dinleme ve izleme yapabileceklerdir. Öğrencilere, konuşma imkânı sunabilmek için öğretmen yönetiminde video konferans sistemi oluşturulacaktır. Video konferans sisteminde çalışma saatleri tüm öğrenenlerin ayırabilecekleri ortalama zaman dikkate alınarak planlanacaktır.

4. Dağıtım Stratejilerinin Belirlenmesi: Öğrenenlere, hazırlanan web sitesinde ve video konferans sisteminden ulaşılacaktır. Öğrenenlere, bu tür ortamları nasıl kullanacakları önceden anlatılacaktır.

5.Değerlendirme Stratejilerinin Belirlenmesi: Program, öğrenenlerin dinleme ve konuşma becerilerini değerlendirmeye yöneliktir. Dönem içerisinde iki defa dinlediklerini anlayıp anlamadıklarını ölçmeye yönelik dinleme değerlendirmesi ve video konferans sistemindeki konuşma etkinliklerinde ve okuldaki yüz yüze derslerde yapılan konuşma etkinliklerinde konuşma becerilerindeki gelişmeye yönelik gözleme dayalı değerlendirme her ders için yapılacaktır.

Öğrenenlerin ilgi ve motivasyonunu arttırmaya yönelik, dinleme becerisi değerlendirme sonuçları ve iki haftada bir gözleme dayalı hazırlanan konuşma yeterliliği ölçeği web sitesinde yayınlanacaktır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder