Hafta 04: e-Öğrenme Dersi Tasarımı (Öğretim, medya, değerlendirme ve
dağıtım stratejileri tanımlanması)
Açıklama
Bu hafta (18 Mart 2015 haftası) öğretim yöntemleri, dağıtım stratejisi, değerlendirme stratejisi konuları üzerinde duracağım. Bu doğrultuda, belirtilen konu özetini hazırlarken, ders kaynağımız olan aşağıdaki kaynaktan faydalandım.
Açıklama
Bu hafta (18 Mart 2015 haftası) öğretim yöntemleri, dağıtım stratejisi, değerlendirme stratejisi konuları üzerinde duracağım. Bu doğrultuda, belirtilen konu özetini hazırlarken, ders kaynağımız olan aşağıdaki kaynaktan faydalandım.
- E-learning methodologies - A
guide for designing and developing e-learning courses, 4. Defining
instructional, media, evaluation and delivery strategies, Sayfa: 44-56. (http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf
Tasarım sürecinin ilk iki basamağı olan, öğrenme
çıktıları süreci ve derslerin dizilimi süreçlerine daha önce değinilmişti. Bu
hafta öğretim yöntemleri, dağıtım stratejisi, değerlendirme stratejisi
konularına değineceğiz.
2. TASARIM
2.1. Öğrenme Çıktıları
2.2. Derslerin
Dizilimi
2.3. Öğretim
Stratejilerini Belirleme
Dersin
içeriği belirlendikten sonra, geliştirme aşamasına geçmeden önce, bilginin öğrenenlere hangi yöntemle
ulaştırılabileceğine karar verilmelidir. Bu aşamanın nasıl yapılacağına karar
verildiğinde, dersin genel tasarımı şekillenmiş olacaktır.
Bir e-
öğrenme dersinin tasarımı, aşağıdaki üç öğrenme metodunun karışımını
içermektedir.
a)
Açıklayıcı Yöntem:
Açıklayıcı yöntemin temelinde öğrenenin, okuması, dinlemesi ve
gözlemlemesi vardır. Öğretim görevlisi, belli bir konuyla ilgili bilgiyi sunar ve
daha sonra, öğrenenlerin bilgiyi hatırlama ve anlama düzeylerini değerlendirme
için, öğrenenlere testler veya alıştırmalar verilir. Öğretici yöntem,
genellikle bir konuda uygulama ve daha karmaşık basamaklara geçmeden önce, bir
programa uyum süreci için veya temel bilgi aşamasında kullanılır.
Açıklayıcı yöntemde bilgiyi sunabilmek için sunumlar ( interaktif etkinliği olmayan yazılı
metinler veya PowerPoint sunumları),
Örnek olay çalışmaları (konuyla ilgili gerçek ve önemli örnek olaylar)
Çalışılmış örnekler ( konuyla ilgili yapılan yorumlar ve sunula teoriler)
Demonstration ( bir ödevin nasıl yapılacağı ile ilgili açıklamalar)
b)
Uygulamalı Yöntem:
Uygulamalı yöntem öğrenenlere bilgiyi sunmak yerine öğrenenlerin öğrenme
sürecinde aktif olmalarını içermektedir. Öğrenenleri yönlendirmek ve dönüt
vermek için bir rehberin bulunması olabilir. Uygulama olarak farklı yöntemler
ve etkinlikler kullanılabilir. Örneğin;
·
Gösterip yaptırma yöntemi,
·
Etkileşimli e- öğrenmeler,
·
Sanal sınıf uygulamaları,
·
İş yardımı( sorunlara anında cevap vererek, çözüm bulma),
·
Örnek olay temelli ya da senaryo temelli yöntem (öğrenenlerin belli bir
alanda bilişsel becerilerini geliştirmek ),
·
Rol yapma (kişiler arası ilişkileri geliştirmek için kullanılabilir. E-
öğrenmede ise tartışma forumları üzerinden rol yapma etkinlikleri
gerçekleştirilebilir.),
·
Sembolik simülasyonlar ve gerçekliği olan oyunlar (karmaşık sistemlerin
bilimsel olarak anlaşılmasını gerçekleştirmek için),
·
Yönlendirilmiş araştırma( Bir rehberin online yönlendirmeleriyle araştırma
yapma),
·
Proje çalışması (Bir rehberin e-öğrenme ortamlarında yönlendirmesiyle,
öğrenenin belirli bir alanda proje oluşturmasının sağlanması).
c)
İşbirlikçi Yöntem
İşbirlikçi yöntem öğrenenlerin birbirleriyle ve öğretim sorumlularıyla
diyalog ve tartışma ortamlarını paylaşarak bilgi paylaşımı esasına dayanır.
Sosyal yapılandırmacı ve işbirlikçi esasları uygulayarak öğrenme yaşantılarına
sosyal boyut kazandırırlar. Öğrenenler bir tartışma arkadaş edinme ve kişisel geri
dönüt edinme imkânı bulurlar.
Uygulamada farklı yöntemler ve
etkinlikler kullanılabilir. Örneğin,
·
Online yönlendirilmiş tartışmalar
·
İşbirlikçi çalışmalar
·
Akran bilgi alışverişi ve öğrenmesi
2.4. Dağıtım Stratejilerinin Belirlenmesi:
Dağıtım stratejileri
belirlenirken, öğrenenle ilgili etkenler, kullanılacak teknoloji ile ilgili etkenler ve
organizasyon ile ilgili etkenler dikkate alınmalıdır.
·
Öğrenenlerin, dağıtım kanalına ulaşma imkânları, e- öğrenme ortamını
kullanmaya yönelik teknik bilgi düzeyleri ve öğrenmeye ayırabilecekleri zaman
dikkate alınmalıdır.
·
Öğrenenlerin teknik imkanlarının online çalışmaya ne derece imkan verdiği, bulundukları
ortamda internet bağlantı durumları ve eğer sürekli internet bağlantıları yoksa
offline öğrenme imkanlarının gerçekleştirilmesi göz önünde bulundurulmalıdır.
·
Organizasyon ile ilgili olarak, ayrılması gereken zaman ve bütçe göz önünde
bulundurulmalıdır. Bazı online etkinlikler daha fazla zaman veya daha fazla
bütçe gerektirebilir.
·
2.5.Değerlendirme Stratejilerinin
Belirlenmesi:
E- öğrenme dersi için diğer
önemli belirleyici değerlendirme stratejisidir. Değerlendirme stratejimizi tasarım
aşamasında belirlemek çok önemlidir.,
·
Öncelikle; değerlendirmenin amacını belirlemeliyiz. Değerlendirme dersi
uygulamadan önce geliştirmeye yönelik bir nitelik değerlendirmesi olabilir.
·
Daha sonra; Öğrenenin gelişim sürecine veya sertifikasyon sağlamaya yönelik
değerlendirme mi yapacağız buna karar vermeliyiz. Bu tür bir değerlendirme
derse ilişkin yapacağımız değerlendirme testine etki edecektir.
·
Son olarak, değerlendirme testlerimizi tasarımın en başında belirlemeliyiz
ve her üniteden sonra uygulanabilecek testlere karar vermeliyiz.
e-ÖĞRENME UYGULAMA PROJESİ (2)
3. Öğretim Stratejilerini Belirleme: Öğrenenlere, öncelikle her haftanın
konusuyla ilgili, resimli ve kısa yazılar içeren yazılı dokümanlar ve
PowerPoint sunuları gönderilecektir. Daha sonra öğrencilerin, burada gördükleri
ve aşinalık kazandıkları konuyla ilgili ses, şarkı ve animasyon dosyaları web
sitesine yüklenecektir. Öğrenciler, uygun olduklarında bu dosyalara ulaşarak
dinleme ve izleme yapabileceklerdir. Öğrencilere, konuşma imkânı sunabilmek
için öğretmen yönetiminde video konferans sistemi oluşturulacaktır. Video
konferans sisteminde çalışma saatleri tüm öğrenenlerin ayırabilecekleri
ortalama zaman dikkate alınarak planlanacaktır.
4. Dağıtım Stratejilerinin Belirlenmesi: Öğrenenlere, hazırlanan web sitesinde ve video
konferans sisteminden ulaşılacaktır. Öğrenenlere, bu tür ortamları nasıl
kullanacakları önceden anlatılacaktır.
5.Değerlendirme Stratejilerinin Belirlenmesi: Program, öğrenenlerin dinleme ve konuşma
becerilerini değerlendirmeye yöneliktir. Dönem içerisinde iki defa
dinlediklerini anlayıp anlamadıklarını ölçmeye yönelik dinleme değerlendirmesi
ve video konferans sistemindeki konuşma etkinliklerinde ve okuldaki yüz yüze
derslerde yapılan konuşma etkinliklerinde konuşma becerilerindeki gelişmeye
yönelik gözleme dayalı değerlendirme her ders için yapılacaktır.
Öğrenenlerin ilgi ve motivasyonunu
arttırmaya yönelik, dinleme becerisi değerlendirme sonuçları ve iki haftada bir
gözleme dayalı hazırlanan konuşma yeterliliği ölçeği web sitesinde
yayınlanacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder