31 Mart 2015 Salı

Hafta 5- Etkileşimli İçerik Tasarımı


UZE548 e-Öğrenme Malzemelerinin Geliştirilmesi / 5. Hafta

(25 Mart Haftası)

5. Hafta: Etkileşimli İçerik Tasarımı (İçerik hazırlama ve storyboard hazırlama)

 

Geçtiğimiz haftaların etkinliklerinde bir e- öğrenme malzemesi geliştirme süreç basamaklarından analiz ve tasarım süreçlerine değindik ve gerek yapılan özetlerle gerek örnek uygulama projeleriyle, bir e-öğrenme malzemesi geliştirme aşamaları hakkında oldukça faydalı bilgiler edindim.

Bu hafta ise, analiz ve tasarım süreçlerinin ardından geliştirme sürecinin alt basamakları olan içerik geliştirme ve bir storyboard hazırlama süreçlerine değineceğiz.

Ayrıca,  konu uzmanlarının e-öğrenme geliştirme sürecine olan katkıları, kullanılacak dil, etkileşimli e-dersin yapısı, içerik sunum teknikleri, örnekler, medya öğelerinin eklenmesi, alıştırma ve testlerin geliştirilmesi konuları anlatılacaktır.  Aşağıdaki kaynaktan yararlanılacaktır.

 

·         E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, 5. Preparing content, Sayfa: 58-61.

·         E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, 6. Creating storyboards, Sayfa: 62-89. (http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf)

 

 

 

 

3.GELİŞTİRME

 

3.1. İçerik Geliştirme

 

Konu Uzmanlarının E-Öğrenme Geliştirme Sürecine Olan Katkıları:

 

Geleneksel eğitimde, konu uzmanları öğrenenler için materyalleri bir araya getirirler ve bunları kullanarak öğretirler. Ancak, e-öğrenmede konu uzmanlarının e-öğrenme materyalleri ve etkinlikleri hazırlamaları ve öğretim tasarımı geliştirmeleri gerekmektedir. Konu uzmanlarının hazırladığı yüksek kalitedeki içeriklerin, alan dersine özel bilgi ve becerilerin geliştirilmesine katkısı olması gerekir. Bununla birlikte, konu uzmanının katkısı zaten var olan materyalin miktarı ve kalitesine göre de değişebilir.

 

Aslında, belirli alanlarda birçok materyal zaten vardır. Burada konu uzmanları var olan materyalleri e- öğrenme ortamlarına uyarlayarak katkıda bulunabilirler. Örneğin, yüz yüze eğitim için hazırlanmış bir powerpoint sunusu, e- öğrenme ortamının bireysel kullanımına yönelik detayları içermez. Konu uzmanlarının bu tür uyarlamalar yaparak katkıda bulunmaları önem taşımaktadır.

 

 

Kullanılacak Dil

 

Konu uzmanlarının bir e- öğrenme dersi geliştirirken, öncelikle dersin taslağı ve anlatacakları konu başlıkları ve örnekleme yapabilmek için yaklaşımlarla ilgili bilgi edinmeleri gerekir.

 

Bir e- öğrenme içeriği yazmak, bir kitap veya bilimsel bir makale yazmak gibi değildir. Bir e- öğrenme içeriği geliştirirken kullanılacak dilin taşıması gereken özellikleriyle ilgili bazı ipuçları aşağıdaki gibidir.

 

·         Dolaysız, basit ve açık yazılmalı, cümleler kısa tutulmalı, bir cümle 25 kelimeden fazla olmamalı ve okuyucuya bir seferde birden fazla bilgi ve fikir verilmemeli,

 

·         Belirsiz kullanımdan kaçınılmalı,

 

·         Eğer çok kültürlü bir hedef kitle varsa, belli bir kültüre özel jargon kullanımı, konuşma dili ve örneklerden kaçınılmalı,

 

·         Birleşik cümle kullanımında kaçınılmalı, virgül veya noktalı virgülle bağlanmış cümleler varsa, bu cümleleri daha kısa cümleler haline getirme yoluna gidilmeli,

 

·         Öğrenenleri katılmaya sevk etmek ve bilgiyi kişiselleştirmek adına, anlatımda öğrenenlere kişi zamirleri kullanarak hitap edilebilir,

 

·         Gerektiğinde maddelendirme kullanılmalı,

 

·         Cümleler kurulurken cinsiyet içeren cümlelerden kaçınılmalı,

 

·         Etken yapı kullanılmalı ve edilgen yapı etken yapının çok kullanışsız olduğu durumlarda kullanılmalı,

 

·         Kısaltmalı sözcükler ilk kullanımlarında açıkça yazılmalı ve eğer gerekirse sözlük bölümüne eklenmelidir.

 

 

 

 

Etkileşimli E-Dersin Yapısı

 

Bir etkileşimli e-ders için bir storyboard hazırlarken, öğretim tasarımcısı konu uzmanı tarafından sağlana içeriği bir dizi slayt kullanarak tekrar organize eder. Tekrar organize edilmiş etkileşimli e- dersin yapısı basitçe aşağıdaki gibidir.

 

1.    Öğrenme Hedefleri: Birinci sayfada dersin öğrenme hedefleri günlük kullanılan dille açık bir şekilde verilmelidir.

 

2.    Giriş: Bir veya birden fazla giriş sayfası dersten edinilen bilginin nasıl kullanılacağını ve bu bilgiye sahip olmanın yararlarını anlatmalıdır. Giriş bölümünün amacı öğrenenleri derste ilerlemeleri için motive etmektir.

 

3.    İçerik: Okuma metinlerinden, medya ögelerinden, örneklerden ve alıştırma sorularından oluşan dersin çekirdeğini oluşturan sayfalardır. Bu bölümde bilginin ve becerilerin öğreniminin kolaylaştırılması amaçlanmaktadır.

 

4.    Özet: Dersin önemli noktalarının listesidir. Öğrenenin, dersin önemli noktalarının içselleştirmesi amaçlanmaktadır.

 

 

 İçerik Sunum Teknikleri

 

Bir e-ders için storyboard oluştururken, öğretim tasarımcıları içeriği sunmak için, içeriğin türüne ve istenilen öğretim yaklaşımına göre birçok teknik arasından bazılarını seçebilirler. Bu tekniklerden bazıları şunlardır.

 

·         Hikâye anlatma

·         Senaryo-temelli yaklaşım

·         Araç kutusu yaklaşımı

·         Gösterme ve uygulama yöntemi

 

              Örnekler

 

     Örnekleri eklemek, öğrenenlerin gösterilen kavramları içselleştirmeleri için önem taşımaktadır. Örnekler, tümdengelim ve tümevarım yöntemleriyle kullanılabilir.

 

Tümden gelimde, önce tanım(teori) , sonra örnek veya durum verilir.

Tüme varımda, önce örnek veya durum, sonra tanım (teori) verilir.

 

            Yani, tanım ve uygulama örnekleri bu iki yöntemde yer değiştirmektedir.

 

 

            Medya Öğelerinin Eklenmesi

           

            Bir e-öğrenme dersinin içeriğinin oluşturulmasında birçok medya öğesi kullanılabilir.

Medya öğelerini eklerken, öğrenme sürecine zarar verebileceğinden, storyboarda çok fazla medya öğesi eklemekten kaçınılmalıdır. Kullanılabilecek medya ögelerinden bazıları şunlardır.

 

Okuma metinleri, grafikler, animasyonlar, dinleme ögeleri, videolar.

 

Alıştırma ve Testlerin Geliştirilmesi

 

Alıştırma ve değerlendirme soruları, öğrenme hedeflerine ulaşmadaki başarıyı pekiştirecek şekilde tasarlanmalıdır. Sorular, öğrenenleri sürece dâhil etmede ve dikkatlerini çekmede önem taşımaktadır, bu yüzden soruları storyboard da mümkün olduğunca çok kullanmak gerekir.

            Her bir alıştırma ve test türü, farklı içerik türü gerektirmektedir.

            Geliştirme ve değerlendirme için bazı ipuçları aşağıdaki gibidir.

·         Olayları ezberleme

·         Kavramları ve süreçleri anlama

·         Yöntem ve stratejik esasların uygulanması

Hazırlamış olduğum bir derslik  storyboarda  ulaşmak için tıklayınız
 

 

 

   

 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder