Hafta 03: e-Öğrenme Dersi Tasarımı (Ders içeriğinin belirlenmesi ve
düzenlenmesi)
e-öğrenme
materyallerinin tasarlanması ve geliştirilmesi sürecinde en fazla yararlanılan
ADDIE modelinin ilk iki aşaması olan çözümleme
ve tasarım süreçlerini bu hafta detaylı
bir biçimde inceleyeceğiz.
Bu haftanın
konusuyla ilgili okumaları hocamızın paylaşmış olduğu aşağıda belirttiğim
kaynaklardan yaptım.
E-learning methodologies - A guide for
designing and developing e-learning courses,
3. Identifying and organizing course content,
Sayfa:28-43. (http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf)
1. ÇÖZÜMLEME
(ANALISYS): Üç kısımdan oluşmaktadır.
1.1. İhtiyaç Analizi
Bir e-
öğrenme dersi tasarlanmadan önce, ihtiyaç analizi aşağıdaki konular ile ilgili
bilgi sahibi olmak için yapılmalıdır.
·
E-öğrenmenin yapılacak eğitimin alanıyla ilgili bilgi ve beceri
eksikliklerini gidermek için gerekli olup olmadığını anlamak
·
E- öğrenmenin alınacak eğitim için en iyi uygulama olup olmadığını
anlamak
E-
öğrenme bütün öğrenme problemleri veya durumları için uygun öğrenme
olmayabilir. e- öğrenmenin belirlenen öğrenme hedefleri için uygunluğunun
analizinin de ihtiyaç analizi aşamasında
yapılması önem taşımaktadır.
1.2. Hedef Kitle Analizi
Bu aşamada
hedeflenen öğrenen grubunun özellikleri analiz edilir. E- öğrenme içeriğinden
faydalanacak olan öğrenci kitlesi,
·
yaşadıkları yere,
·
çalıştıkları iş yeri ve iş yerlerindeki konumlarına göre,
·
hazırbulunuşluk ve verilecek e- öğrenme konusundaki bilgi düzeylerine
göre,
·
öğrenenlerin bilgisayar ve teknik alandaki yeterliliklerine göre,
·
öğrenenlerin, e-öğrenmeye ve öğrenme içeriğine ayırabilecekleri zamana
göre,
·
e- öğrenmeye katılacakları yere ve internete bağlanacakları yere göre, (ev,
iş yeri, öğrenme merkezleri)
·
e- öğrenme için kullanacakları bilgisayar ve yazılım kapasitelerine göre
analiz
edilmeli ve tasarımın yapılmasında önemli olan öğrenen analizinden elde edilen
sonuçlar tasarım yapılırken dikkate alınmalıdır.
1.3.İçerik Analizi
İçerik
analizi öğretim tasarımının en önemli aşamalarından biridir. İçerik analizi iyi
yapılmazsa, kullanılacak yöntemlerin ya da araç-gerecin/ medyanın hiç bir önemi
kalmaz.
İçerik
analizinde , öğrenenlerin hazırbulunuşluk düzeyleri ve beceri alanları gibi
özelliklerinin dikkate alınması önemlidir. İçerik analizi, bazen belirli bir
alanda bilgi ve beceri edinilmesi için tasarlanabileceği gibi, bazen daha geniş
öğrenen grubuna ulaşabilecek içerikler tasarlanabilir.
2.TASARIM (DESIGN)
Toplam
beş aşaması olan tasarımın ilk iki aşaması, öğrenme çıktıları ve ders
dizilimidir.Bu iki alt başlıktan bahsedecğiz.
2.1.Öğrenme Çıktıları
Bir
öğrenme çıktısı, öğrenme sonunda öğrenenin yeterliliğini ifade eden cümledir.
Öğrenme çıktısı, içerik analizinde belirlediğimiz, hedeflere ne derece
ulaşabildiğimizdir. Uygulama sonunda öğrenen yeterliliğiyle ilgili 6 bilişsel
yeterlilikten bahsedebiliriz. Bunlar; bilgi, kavrama,
uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme yeterlilikleridir.
2.2. Derslerin Dizilimi
Derslerin
dizilimi, belirlenen ve hedeflenen
öğrenme çıktıları ve içeriğe göre bir sıralama yapılmasıdır. Sıralama,
öncelikle edinilmesi beklenen beceriler ve daha sonra bu becerilerle birlikte
edinilebilecek beceriler olarak sıralanmalıdır. Yani hiyerarşik bir dizilim
yapılmalıdır. Derslerin dizilimi aşamasında kullanılabilecek yöntemler,
hedeflene çıktıya göre belirlenmelidir.
e-ÖĞRENME UYGULAMA PROJESİ
1.
İhtiyaç Analizi: Avukat Mail Büyükerman İlkokulu 2. Sınıf
öğrencilerinin, yüz yüze yapılan İngilizce öğretimi için ders saatinin az
oluşundan ve anne-babalarının yabancı dile becerilerine yeterince hâkim
olmadıklarını verilen bilgiler doğrultusunda ve uygulamalar sonucunda
bilmekteyiz. 2. Sınıf öğrencilerinin yabancı dil öğrenmek için daha fazla zaman
ayırmaları ve yeterince tekrar yapabilmeleri gereksinim duyduğumuz durumlardır.
2. Hedef Kitle Analizi: 2. Sınıf öğrencilerinin yaşadıkları
yer/ortam, evde yapılacak öğretim için hazır bulunuşluk ve bilgi düzeyleri, e-öğrenme
için bilgisayar ve internet vb. kullanma yeterlilikleri, tasarlanacak derse
ayıracakları zaman, e- öğrenme ortamına
katılacakları yer ve evde anne- babalarının çocuklara destek olabilme durumları
incelenmiştir.
3. İçerik Analizi: Yapılan analizler sonucunda, çocukların, anne- babalarından da destek
alarak kullanabilecekleri bir içerik hazırlanmıştır. Buna göre, görsel ve
işitsel, görsel işitsel, video ve yazılı dökümanlardan oluşan, öğrenenlerin
kendi seslerini de kaydedebildikleri ve çocukların kendilerine verilecek
şifrelerle kullanabilecekleri bir web sitesi tasarlanmıştır. İçerik,
öğrenenlerin öncelikle kouşma ve dinleme becerilerine hitap edecek şekilde
düşünülmüştür.
4. Öğrenme Çıktıları: Bu uygulama sonunda öğrenenler,
·
öğrendikleri yabancı dilde dinlediğini anlayabilecek
·
dinledikleri ve gördükleri arasında bağlantı kurabilecek
·
internet ortamında yabancı dil öğrenmeyi deneyimleyecek
·
dinlediklerini konuşma becerisine aktarabilecek
·
hedef dilde belirlenen konular çerçevesinde konuşabilecek
5. Ders
Dizilimi: Öğrenme süresi 1 dönemi kapsamaktadır.
Yüzyüze ders süresince anlatılan konu ile ilgili içerik, her hafta öğreten
tarafından web sitesine yüklenecek ve öğrencilerden bir sonraki derse kadar bu
içeriğe çalışmaları istenecektir. Kullanılacak medya, haftanın konusuna göre
belirlenecek olup, mutlaka dinleme ve konuşma becerilerine yönelik etkinlikler
bulunacaktır. Değerlendirme, evde anne-baba tarafından okulda, yüzyüze eğitim
esnasında öğretmen tarafından bilgi sınama yoluyla yapılacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder