19 Mart 2015 Perşembe

Hafta 03: e-Öğrenme Dersi Tasarımı (Ders içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesi)



Hafta 03: e-Öğrenme Dersi Tasarımı (Ders içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesi)

 

 e-öğrenme materyallerinin tasarlanması ve geliştirilmesi sürecinde en fazla yararlanılan ADDIE modelinin ilk iki aşaması olan çözümleme ve tasarım süreçlerini bu hafta detaylı bir biçimde inceleyeceğiz.

 Bu haftanın konusuyla ilgili okumaları hocamızın paylaşmış olduğu aşağıda belirttiğim kaynaklardan yaptım.

E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses,

3. Identifying and organizing course content, Sayfa:28-43. (http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf)

1. ÇÖZÜMLEME (ANALISYS): Üç kısımdan oluşmaktadır.

1.1. İhtiyaç Analizi

Bir e- öğrenme dersi tasarlanmadan önce, ihtiyaç analizi aşağıdaki konular ile ilgili bilgi sahibi olmak için yapılmalıdır.

·         E-öğrenmenin yapılacak eğitimin alanıyla ilgili bilgi ve beceri eksikliklerini gidermek için gerekli olup olmadığını anlamak

·         E- öğrenmenin alınacak eğitim için en iyi uygulama olup olmadığını anlamak

E- öğrenme bütün öğrenme problemleri veya durumları için uygun öğrenme olmayabilir. e- öğrenmenin belirlenen öğrenme hedefleri için uygunluğunun analizinin  de ihtiyaç analizi aşamasında yapılması önem taşımaktadır.

1.2. Hedef Kitle Analizi

Bu aşamada hedeflenen öğrenen grubunun özellikleri analiz edilir. E- öğrenme içeriğinden faydalanacak olan öğrenci kitlesi,

·         yaşadıkları yere,

·         çalıştıkları iş yeri ve iş yerlerindeki konumlarına göre,

·         hazırbulunuşluk ve verilecek e- öğrenme konusundaki bilgi düzeylerine göre,

·         öğrenenlerin bilgisayar ve teknik alandaki yeterliliklerine göre,

·         öğrenenlerin, e-öğrenmeye ve öğrenme içeriğine ayırabilecekleri zamana göre,

·         e- öğrenmeye katılacakları yere ve internete bağlanacakları yere göre, (ev, iş yeri, öğrenme merkezleri)

·         e- öğrenme için kullanacakları bilgisayar ve yazılım kapasitelerine göre

analiz edilmeli ve tasarımın yapılmasında önemli olan öğrenen analizinden elde edilen sonuçlar tasarım yapılırken dikkate alınmalıdır.

1.3.İçerik Analizi

İçerik analizi öğretim tasarımının en önemli aşamalarından biridir. İçerik analizi iyi yapılmazsa, kullanılacak yöntemlerin ya da araç-gerecin/ medyanın hiç bir önemi kalmaz.

İçerik analizinde , öğrenenlerin hazırbulunuşluk düzeyleri ve beceri alanları gibi özelliklerinin dikkate alınması önemlidir. İçerik analizi, bazen belirli bir alanda bilgi ve beceri edinilmesi için tasarlanabileceği gibi, bazen daha geniş öğrenen grubuna ulaşabilecek içerikler tasarlanabilir.

2.TASARIM (DESIGN)

Toplam beş aşaması olan tasarımın ilk iki aşaması, öğrenme çıktıları ve ders dizilimidir.Bu iki alt başlıktan bahsedecğiz.

2.1.Öğrenme Çıktıları

Bir öğrenme çıktısı, öğrenme sonunda öğrenenin yeterliliğini ifade eden cümledir. Öğrenme çıktısı, içerik analizinde belirlediğimiz, hedeflere ne derece ulaşabildiğimizdir. Uygulama sonunda öğrenen yeterliliğiyle ilgili 6 bilişsel yeterlilikten bahsedebiliriz. Bunlar; bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme yeterlilikleridir.

2.2. Derslerin Dizilimi

Derslerin dizilimi, belirlenen ve hedeflenen  öğrenme çıktıları ve içeriğe göre bir sıralama yapılmasıdır. Sıralama, öncelikle edinilmesi beklenen beceriler ve daha sonra bu becerilerle birlikte edinilebilecek beceriler olarak sıralanmalıdır. Yani hiyerarşik bir dizilim yapılmalıdır. Derslerin dizilimi aşamasında kullanılabilecek yöntemler, hedeflene çıktıya göre belirlenmelidir.

 

 

e-ÖĞRENME UYGULAMA PROJESİ

1.    İhtiyaç Analizi: Avukat Mail Büyükerman İlkokulu 2. Sınıf öğrencilerinin, yüz yüze yapılan İngilizce öğretimi için ders saatinin az oluşundan ve anne-babalarının yabancı dile becerilerine yeterince hâkim olmadıklarını verilen bilgiler doğrultusunda ve uygulamalar sonucunda bilmekteyiz. 2. Sınıf öğrencilerinin yabancı dil öğrenmek için daha fazla zaman ayırmaları ve yeterince tekrar yapabilmeleri gereksinim duyduğumuz durumlardır.

 

2.     Hedef Kitle Analizi: 2. Sınıf öğrencilerinin yaşadıkları yer/ortam, evde yapılacak öğretim için hazır bulunuşluk ve bilgi düzeyleri, e-öğrenme için bilgisayar ve internet vb. kullanma yeterlilikleri, tasarlanacak derse ayıracakları zaman,  e- öğrenme ortamına katılacakları yer ve evde anne- babalarının çocuklara destek olabilme durumları incelenmiştir.

 

3.    İçerik Analizi: Yapılan analizler sonucunda, çocukların, anne- babalarından da destek alarak kullanabilecekleri bir içerik hazırlanmıştır. Buna göre, görsel ve işitsel, görsel işitsel, video ve yazılı dökümanlardan oluşan, öğrenenlerin kendi seslerini de kaydedebildikleri ve çocukların kendilerine verilecek şifrelerle kullanabilecekleri bir web sitesi tasarlanmıştır. İçerik, öğrenenlerin öncelikle kouşma ve dinleme becerilerine hitap edecek şekilde düşünülmüştür.

 

4.    Öğrenme Çıktıları: Bu uygulama sonunda öğrenenler,

 

·         öğrendikleri yabancı dilde dinlediğini anlayabilecek

·         dinledikleri ve gördükleri arasında bağlantı kurabilecek

·         internet ortamında yabancı dil öğrenmeyi deneyimleyecek

·         dinlediklerini konuşma becerisine aktarabilecek

·         hedef dilde belirlenen konular çerçevesinde konuşabilecek

     

5.    Ders Dizilimi: Öğrenme süresi 1 dönemi kapsamaktadır. Yüzyüze ders süresince anlatılan konu ile ilgili içerik, her hafta öğreten tarafından web sitesine yüklenecek ve öğrencilerden bir sonraki derse kadar bu içeriğe çalışmaları istenecektir. Kullanılacak medya, haftanın konusuna göre belirlenecek olup, mutlaka dinleme ve konuşma becerilerine yönelik etkinlikler bulunacaktır. Değerlendirme, evde anne-baba tarafından okulda, yüzyüze eğitim esnasında öğretmen tarafından bilgi sınama yoluyla yapılacaktır.

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder